Joachim Bauer: Miért érzem azt, amit te? című művét olvasva született
meg bennem a két dolog összekapcsolásának gondolata. Tudományos körökben vannak
kísérletek, bizonyítékok arra nézve, hogy létezik egy adatbank, egy hatalmas
univerzális winchester, amely minden információt tárol, amit az emberiség, azon
belül mi is valaha átéltünk, tapasztaltunk, gondoltunk, cselekedtünk. Az energia
megmaradás törvénye szerint az energia nem vész el. Ennek biológiai hátteréről,
a tükörneuronokon keresztül ránk gyakorolt hatásáról szól ez a könyv.
Mik a tükörneuronok?
„Tükörneuronoknak – tükröződő idegsejteknek – nevezzük azokat az agyi
idegsejteket, amelyek egy bizonyos folyamatot, például egy cselekvést vagy egy
érzetet, irányítani tudnak, s akkor is működésbe lépnek, ha ugyanezt a
folyamatot egy másik embernél figyeljük meg. A tükörneuronok spontán módon,
akaratlanul, gondolkodás nélkül kezdenek el együtt rezegni a látottakkal.
A megfigyelő neurobiológiai eszköztárát használják, hogy egyfajta belső szimuláció révén éreztessék vele, mi megy végbe a megfigyelt másik emberben. A tükröző rezonancia a spontán, intuitív megértés alapja, képes a megfigyelő emberben érzéseket, gondolatokat, elképzeléseket kiváltani, sőt bizonyos feltételek mellett még a test biológiai állapotát is képes módosítani." (Joachim Bauer: Miért érzem azt, amit te? 48. o. )
A megfigyelő neurobiológiai eszköztárát használják, hogy egyfajta belső szimuláció révén éreztessék vele, mi megy végbe a megfigyelt másik emberben. A tükröző rezonancia a spontán, intuitív megértés alapja, képes a megfigyelő emberben érzéseket, gondolatokat, elképzeléseket kiváltani, sőt bizonyos feltételek mellett még a test biológiai állapotát is képes módosítani." (Joachim Bauer: Miért érzem azt, amit te? 48. o. )
Számtalan életterület bizonyítja ennek létjogosultságát.
Egy majom kísérlet volt az elmélet kiindulópontja, amelyet Giacomo
Rizzolatti, a Pármai Egyetem Élettani Intézetének vezetője végzett. Rizzolattinak
sikerült egy cselekvésvezérlő idegsejtet beazonosítani, és konkrét cselekvéshez
társítani.
A majomnak volt egy idegsejtje, amely csakis akkor „tüzelt", amikor az
állat egy tálcán heverő mogyoróért nyúlt. Felfedezték, hogy az idegsejt akkor
is reagál, ha más nyúl a mogyoróért, sőt már a mogyorós zacskó csörgését
meghallva is beindul.
Ebben az az érdekes, hogy a majom más
cselekvésére rezonált, a látvány, a hang, - sőt emberi kísérleteknél már a
cselekvésre való gondolás, annak elképzelése – is beindította a neuronok
működését. „Mintha megtörtént volna a dolog."
A tükörneuronok ott lépnek a képbe, amikor a majom a másik cselekvését
figyeli meg, átéli azt, és képes ugyanolyan reakciókat produkálni, mintha maga
végezné.
Mint ez az édes kis majmocska az alábbi képen, képes utánozni a
nyelvnyújtogatást.
Ami még további feltételezésekre ad okot, az az, hogy amikor a majomnak
azt mutatják, hogy egy kéz közeledik a mogyoróhoz, de a folyamat vége már le
van takarva, a majom gondolatban ki tudja egészíteni a folyamatot, és ugyanúgy
reagál, mintha maga végezné, befejezné azt. Tehát a cselekvés részletének látványát, kiegészíti a fejében egésszé.
A mindennapi életben nagyon nagy szükségünk van tükörneuronokra, vegyük
csak az utcán való közlekedést. Megyünk az utcán, és automatikusan kikerülünk
embereket, mert látjuk, hogy milyen irányban közlekednek, mik a szándékaik,
felmérjük, kiegészítjük az útvonalukat, intuitíven „megjósoljuk" a
bekövetkezendő eseményeket.
Ezeket a viselkedésmintákat életünk során sajátítjuk el, kora
gyerekkorunk óta és elraktározzuk őket memóriabankunkban.
Ha új, még ismeretlen eseménnyel találkozunk, különösképpen ha az
erőteljes érzelmeket vált ki belőlünk – legyen az félelmetes, brutális, vagy
felemelő – , akkor az még erőteljesebben vésődik be az adatbankunkba, és
rendelkezésünkre áll, akár mint lehetséges reakcióminta, cselekvésminta is. Nem
feltétlenül használjuk fel ezeket a mintákat az életünkben, bár valószínűnek
tűnik, hogy az egyszer megfigyelt, és mély nyomot hagyó cselekvéssorozatokat az
ember egyszer maga is véghez fogja vinni.
A tükrözés és az erőszak
Azokban az emberekben, akiken súlyos erőszakot követtek el,
ismétlődően, vagy tanúi voltak erőszaknak, mély nyomot hagy az esemény, és a
tükörneuronok révén, az erőszak lehetősége, mint viselkedési minta rögzül. Nem
fognak feltétlenül ők is erőszakot elkövetni másokon, de valamikor valamilyen
körülmények között feltörhet a mélyen eltemetett minta.
„Az erőszak erőszakot szül" -
„Az erőszak erőszakot szül" -
Tolsztoj, Mahatma Gandhi, M. L. King által hirdetett elve - ami már a
Bibliában is elhangzott: „Aki karddal öl, kard által vész el" - beigazolódni
látszik. Amit látunk, ahogy mások cselekszenek, az beíródik az idegsejtjeinkbe,
és egy viselkedésminta programot hoz létre. Az élmény, a lehetséges
reakcióminta hozzáadódik a saját viselkedésminta gyűjteményünkhöz. Az egész
pedig a kollektív tudattalanban gyűlik össze, kollektív szinten lehetőséget
szolgáltatva a minta megélésére. Különösen akkor történik ez, ha más
érzékszervek, színek, hangok, érzelmek kíséretében történik mindez. Az agy
akkor tárolja legoptimálisabban a tudást, amikor élet közeli, gyakorlatias
cselekvési élmények formájában kínálják fel neki.
Belegondolni is szörnyű, hogy gyermekeink mennyi erőszakot látnak a
tévében, a számítógépes játékokban, a különböző filmekben. A modern
számítógépes játékok már azt is produkálják, hogy te vegyél részt a harcban, a
te kezedben legyen a fegyver, te ölj meg és kínozz meg másokat. A gyermekek
között egyre erősödő erőszak egyenesen arányos a média ipar által szolgáltatott
egyre erőszakosabb, perverzebb, egyre több érzékszervet bevonó, soha ki nem
elégíthető vágyat szító, élményhajhász termékeivel.
Mire is jók a tükörneuronok?
Nélkülük nem tudnánk empátiát, odafordulást, gondoskodást kifejezni,
szimpátiát kelteni vagy érezni. Nem tudnánk megérezni, mi zajlik a másik
emberben. Óriási szükségünk van arra, hogy értékeljenek, elfogadjanak,
validáljanak minket. Ezt kísérletek is igazolják, például a csecsemők idegesek,
nyugtalanok lesznek, ha gondozójuk „pléhpofával" szolgálja ki, kizárólag a
legminimálisabb igényeiket. Ha nem részesülnek szeretetteljes pillantásban,
érintésben, az katasztrofális következményekkel jár rájuk nézve, akár bele is
halhatnak.
A nyelvtanulás a beszéd, a beszéd értés kifejlődésében is nagy szerepet
játszanak a tükörneuronok. Az agyban a beszéd és a mozgásvezérlő rendszer
neuronjai ugyanazon a helyen találhatók. Azt is megfigyelték, hogy a
tükörneuronok akkor is aktiválódnak, ha egy dologról beszélnek, nemcsak ha azt
végzik, vagy nézik, ahogy mások végzik a cselekvést.
Beszéd hatására is kialakul a rezonancia,
vagy együttrezgés. Ezért a szavaknak is ugyanolyan hatásuk lehet, mint a
cselekedeteknek. (Elképzelhető, hogy a belső párbeszédnek is, ami viszont a
negatív/pozitív belső monológ fontosságára hívja fel a figyelmet.)
Egymásban tükröződés
Látjuk, halljuk, érzékeljük ahogy mozog, cselekszik, a testtartását, az
arckifejezését, esetleg az illatát.
Értjük, érezzük cselekvési szándékát. A bennünk keltett benyomás
hatására következtetünk milyenségére, amit a bennünk elraktározódott minták alapján
veszünk elő valahonnan a tudatalatti adatbankunkból. Mindez pár másodperc alatt
zajlik le, egy kép, egy ítélet … a mozdulata, a haja, a szeme, az arca…
hasonlít valakire, valamire, akivel már valaha találkoztunk, és nyomot hagyott
bennünk. Jót, rosszat, kellemeset, kellemetlent. Ez spontán módon előhívódik,
és befolyásolja viszonyunkat embertársainkkal, sokszor teljesen igazságtalanul.
Ugyanúgy mi is kiváltunk másokból érzeteket, tehát mikor találkozunk
egymással, minimum 4-6 ember vesz részt a találkozásban. A valós fizikai
testünk; akinek képzeljük magunkat (ahankára, vagy hamis egó); ahogy mások
képzelnek minket (projekció); és ugyanez minimum a másik fél oldaláról is.
Mi a helyzet a szerelemmel?
A szerelem spontán és intuitív módon alakul ki, minden meggyőződés
nélkül. Talán egy pillantásból, amelyben meglátjuk
egymást, és érezzük a meglátottságot. A
pillantás hatására létrejön a rezonancia, önkéntelenül átvesszük egymás
mozdulatát, testtartását, szinte együtt táncolunk. Érezzük a másik érzéseit,
hangulatát, vágyait – ezeket tükrözéssel megértjük, és empatikusan reagálunk
rá.
Azt szokták mondani, hogy „rózsaszín szemüvegen keresztül látjuk a
világot", de nemcsak a világot, hanem a másikat is. Mindenféléket belelátunk,
projektálunk a másikba, olyan dolgokat, amiket szeretnénk látni, amik belőlünk
hiányoznak, és egyszerűen nem akarunk tudomást venni kevésbé megnyerő
tulajdonságairól. Csak a szépet látjuk, és magunkat is a legszebbnek tükrözzük
az Ő szemében.
Ilyenkor meg kell állni, és megbeszélni, hogy milyenek is vagyunk mi
igazán, mi az amik mi vagyunk, és mi az, amit csak a másik akar bennünk látni.
Vajon képes-e lemondani a ránk vetített rózsaszín idillről, és megfelelünk-e neki
olyannak, amilyenek vagyunk. Ehhez persze megfelelő önkritikára és humorra is
szükség van.
Sok párnál az egyik fél, aki „jobban szeret", jobban is alkalmazkodik a
másik hangulataihoz, irányultságához, sokszor saját személyisége feladásáig
eljutva, szinte észrevétlenül, annyira a másik igényeit, szükségleteit tartja
csak szem előtt. Ez az önfeladás a másik félből nem nagyobb szeretetet, hanem
inkább elutasítást vált ki egy idő után.
Az igazi párkapcsolatban a pár mindkét tagja tükröződik a másikban, de
úgy, hogy saját identitásukat megőrzik, az adódó feszültségeket, problémákat
megbeszélik, közös nevezőre jutnak, és még a rózsaszín köd elmúltával is
képesek mély szeretetet érezni egymás iránt.
A szerelem elmúltával a tükrözés is csökken, a pillantások találkozása,
a szemkontaktus, a közös irányultság spontán elmúlik, és a testbeszéd is már
erről árulkodik. Ilyenkor van szükség a szeretet energiára, melyet azok tudnak
jól alkalmazni, akiknek gyermekkorukban is megadatott a gondoskodó szeretet,
odafigyelés, a szülőkből áradó szeretet, melyet idejekorán megtanultak
viszonozni, és életük során is volt alkalmuk gyakorolni.
Társadalmi hovatartozás,
közösséghez tartozás, kitaszítottság
Az embernek, mint közösségi lénynek létfeltétele a közösséghez tartozás,
ahol elismerik, validálják, mert ha
ezt nem kapja meg, betegségbe, sőt súlyos esetben halálba menekül. A könyv egy
woodoo kiközösítési szertartást említ, melyben azt a törzsi tagot, aki vét a
szent törvények ellen úgy kiközösítik, mintha nem is létezne. Átnéznek rajta,
nem beszélnek hozzá, nem reagálnak rá, semmisnek tekintik, tulajdonképpen
megtagadnak tőle minden tükrözési mechanizmust, melyet a mindennapokban
használunk. Ilyen esetben az illető mintegy önként, pszichológiai halált halt.
Azok a gyerekek is, akiktől megtagadnak minden érzelmet, gondoskodást,
szeretetet, mintegy belehalnak a kitaszítottság, a tükrözéstelenség állapotába.
Nem kell ilyen messzire menni a példákkal, vegyük az iskolai mobbingot, terrort, amikor a gyerekek
közösítik ki valamelyik társukat, mert az valamiben más, mint ők. Ugyanezt a
munkahelyeken is használják, ha valakit el akarnak lehetetleníteni, meg akarnak
törni. Vagy a faji-, vallási-, nemi különbözőség alapján való kitaszítottság is
hasonló lehet.
Kevésbé szándékos, de ilyen a munkanélkülivé válás esete is, amikor
önhibáján kívül veszíti el valaki a munkáját, és hirtelen kikerül a megszokott
környezetből, a megszokott emberek közül, akik továbbra is végzik a munkát, de
Ő a feleslegessé válást, az identitásában való megkérdőjelezést éli át. Vagy
amikor nyugdíjba vonul valaki, önként, vagy kötelezően, és nem találja fel
magát a hétköznapokban, mert megszűnik a megszokott hétköznapi rutin, ami
keretet adott az életének. Sokan tudat alatt betegségbe menekülnek az ilyen
szituációk hatására.
A fenti példák arra utalnak, hogy létezik egy közös tükröző rendszer,
egy közös tükörneuron adatbank, egy egyének feletti mező, mely az összes lehetséges tükröződési-, viselkedési mintát
tartalmazza, amihez valaha az emberiség tagjai nyúltak, és a többszöri
ismétlődés által közös mintává alakították. Ez a közös gyűjtőedény tartalmazza
minden cselekvés és átélés programját. Ezek a tükörneuronok közös rezonanciát
hoznak létre, melyek úgy alakulnak ki, hogy amikor valaki cselekszik, átél
valamit, az tükröződik a többi ember idegrendszerében, akik ugyanazt érzik,
mint a cselekvő, átélő. Ettől érezzük magunkat annak, akik vagyunk, mások
szemében látjuk meg magunkat, és mások cselekvésében éljük át magunkat. Akkor
vesszük észre ennek valóságát, ha elveszítjük, és a hiányát érzékeljük.
A tükörneuronok szolgáltatják számunkra azt a közeget, melyben
biztonságosan eltájékozódunk, mert kiszámíthatóvá teszik számunkra az életet.
Ha megszűnik a közeg, bizonytalanság, kiszámíthatatlanság, veszélyesség érzetét
érzi idegrendszerünk, amire stresszel reagál. A stressz hatására felborul a
vércukor és a stressz hormonok szintje, a vérkeringés és a szívműködés. A
kiközösítés tehát betegséghez, önpusztításhoz vezet.
A tanulás és a tükörneuronok
Felmérések szerint a fiatalok 50 százaléka küzd valamilyen
pszichoszomatikus betegséggel. Egyre több a figyelemhiány zavarban szenvedő
gyerek, akiket betegként kezelnek, lenyugtatnak, gyógyszerelnek, korán
hozzászoktatják őket a drogokhoz.
A tükörneuronok nagyon fontosak a tanulási folyamatban, mert ezek kötik
össze a megfigyelt cselekvést és annak önálló kivitelezését. A gyerekeket
tanítani kell, példát kell mutatni nekik, mert a hozzátartozók visszatükrözései
segítik őket, hogy a megfelelő irányba fejlődjön "én" érzetük, kommunikációs-,
kapcsolatteremtő-, empatikus képességük, stabil önbizalmuk, ősbizalmuk a
világban.
A számítógépek előtt magukra hagyott gyerekek növekvő száma, statisztikailag
kimutathatóan növelik a figyelemhiány zavarban szenvedő gyermekek számát. Nem
kell annak korhatáros filmnek lennie, hogy kellő számú erőszakot tartalmazzon,
nem is beszélve a számítógépes játékokról, melyek új generációja, amelyben a
gyerekek a valódihoz nagymértékben hasonlító virtuális világban más emberekre
vadásznak, lelőnek, megkínoznak. A
felnőtteknek sokszor fogalmuk sincs erről. Amit látunk, az beíródik az
idegsejtjeinkbe, és mint saját cselekvési lehetőség kódolódik. Amit
cselekvésként látunk, azt modellként tároljuk el, amely cselekvés hajlandóságot
hoz létre, főleg ha a cselekvést kellemes, szórakoztató vagy hasznos
körülmények között láttuk.
Jó hír ez az olyan iskolákban tanulóknak, ahol a tanítást nem kellő
mennyiségű információ átadása jelenti, hanem más érzékszervekkel összekötve
teszik azt élvezhetővé, megjegyezhetővé: cselekvés, látás, hallás, tapintás,
mozgás, gyakorlatias élmények. Nagyon nagy szerepet játszik a tanárok
személyisége is a tanításban. Őket tükrözve tanuljuk élményszerűen az anyagot,
nem csak száraz adathalmazként. (Tanári berkekben szokták mondani, hogy romlik
a „gyerekanyag", de a gyerekanyag romlásával a „tanáranyag" is „romlik", mivel
lassan a tanárok új generációja is a számítógép mellett, virtuális világban
felnőtt gyerekekből áll össze.)
Például az idegen nyelv tanulása sokkal könnyebben megy élethű
környezetben, színekkel, hangokkal, cselekvéssel összekötve. A különálló szavak
elszigetelt tanulásának ideje lejárt. Kifejezéseket, élethelyzeteket tanulunk.
Ilyen módon azok úgy rögzülnek, mint az életben, amikor gyerekként öntudatlanul
sajátítottuk el a szavak jelentését, szövegkörnyezetét.
Tükörneuronok a mindennapi
életben
A tükörneuronoknak fontos szerepük van a finom fizikai hangulatok,
érzelmek észlelésében. Valamikor valahol volt egy rossz élményünk, láttunk egy
cselekvést, történt velünk valami, aminek a jelenben egy mozzanatát ha látjuk,
a tükörneuronok segítségével kiegészítjük egésszé, és egyszer csak azt vesszük
észre, hogy indokolatlan szorongás, félelem, bánat vesz erőt rajtunk.
Vannak emberek, akiknek alulműködik a tükörneuron rendszerük, vannak
aztán akik túlságosan alámennek a másokhoz való alkalmazkodás képességének. Az
előbbieknek problémát jelent kapcsolatot létesíteni, társat találni, és
egyáltalán, saját maguk érzelmeivel kapcsolatba lépni. Az utóbbiak túlzottan
érzik mások igényeit, hangulatait, és identitásukat feladva, szolga módon
próbálják ezeket kielégíteni. Sajnos általában egyoldalúan.
„A tükörneuronok közvetítésével, másokról szerzett információink
közvetlenül és azonnal a rendelkezésünkre állnak, nem kell tudatos gondolati
elemzésnek alávetnünk őket. Amit a tükörneuron-rendszer előállít, az spontán
módon és a gondolatokat megelőzve kialakuló intuitív megértés." A helyzetek
intuitív felmérését jó, ha később a józan ész intellektuális felmérései követik.
Az intuitív következtetések korábbi, valós élményeinken alapulnak. Akkor
csapnak be, ha jelen esetben nem az a kimenetele a helyzetnek, amit az ember a
tapasztalatai alapján várna. A csak a józanészre való támaszkodás pedig az
intuitív kapcsolati rendszerekben való eligazodást gátolja.
A munkahelyen sokszor egyoldalú helyzet alakul ki, a főnök minden
empátiát elvárva magának képtelen, vagy nem akar beleérezni alkalmazottai
helyzetébe. „A beleérző képesség hiánya az alkalmatlan vezetői viselkedés egyik
fontos oka." (i.m.: 131.o.)
A családokban is kialakulhatnak kiegyensúlyozatlan helyzetek, mikor az
egyik fél egyoldalúan elvárja, hogy hangulatai ki legyenek szolgálva, a többiek
pedig ezt lesve megalázkodnak.
A tömegben a többiek hangulata, nézetei, érzései annyira ragadósak - mint
az ásítás -, hogy szinte erőfeszítésbe kerül ellenállni. Az emberek azt
szeretnék, ha elfogadnák őket, ha beleolvadhatnának a tömeg energiájába.
Mindig
akad legalább egy bátor ember, aki szembe mer szállni a tömeg sodrásával.
(Lásd. Monthy Pithon: Brian életében:
– BESZÉLJ! HALLJUK MIND A KETTŐT!
– Nos... – kezdett bele Brian – mindnyájan tévedtek! Nem kell
követnetek engem! Nektek nem kell követni senkit sem! Nektek önállóan kell
gondolkoznotok! Ti mind egyéniségek vagytok!
– IGEN. MI MIND EGYÉNISÉGEK VAGYUNK! – mondták egyszerre.
– Ti mind különbözőek vagytok!
– IGEN, MI MIND KÜLÖNBÖZŐEK VAGYUNK!
– Én nem! – jegyzi meg valaki bizonytalanul, de a többiek lehurrogják.)
A nagy emberi csoportokban kiváltott rezonanciajelenségek nagyon
pusztítóak is lehetnek, lásd Hitler nemzeti szocializmusát, a Rákosi kor
vastapsait és hasonló diktatórikus rezsimek elemeit. Pszichoterápiában
beigazolódott, hogy azok az emberek képesek leginkább az ilyen tömeghisztériák
áldozatai lenni, és teljesen beleélni magukat a tömeg rezgésébe, akik a
magánéletben ezt nem tudják megtapasztalni. Etikai szempontból, a könyv
szerint, ugyanannyira érdemes megtanulni másokra rezonálni, mint annak
ellenállni. Gyerekeink többé kevésbé átmennek hasonló jelenségen, amikor
különböző stílusok jeleit viselve magukon, együtt rezegnek, és más stílusok
képviselőivel szembeállnak. Rockerek – diszkósok.
Az epigenetika
Elődeink tapasztalatai megváltoztatták viselkedésüket, viselkedésük
változása biológiailag is kódolva lett. „A viselkedés megváltoztatása ezért azt
jelenti, hogy az élőlény egyben biológiailag is megváltozik." (i.m.:
138.o.) A géneken kívül szerepet
játszanak ebben az epigének, amelyek a metilációs mintáikkal a környezeti,
viselkedésbeli változásokat adják tovább. Így kapcsolódik a Transzgenerációs
Epigenetikus Kineziológia rendszere is (Dr. Varju Márta rendszere)
a
tükörneuronok működéséhez. Tehát nemcsak ez életbeli mintákat tanulunk, és viszünk
tovább, hanem a generációs elődök környezeti, életmódbeli ismétlődésére is van
tudományos magyarázat.
Amikor döntési helyzetbe kerülünk, akkor is a bennünk eltárolt
lehetséges reakcióminták közül választunk. Ebben az értelemben nincs szabad akarat,
mert – kivéve ha homloklebenyünk sérült, súlyos pszichés problémánk van, vagy
teljesen idegen helyzettel állunk szemben – mindig saját „kútfőnkből" merítünk.
Szabad akaratunk van eldönteni, hogy érzelmi, testi, értelmi állapotunknak
megfelelően, környezetünkkel megfelelő szeretetteljes kapcsolatot kialakítva,
társadalmi helyzetünknek megfelelően, melyik lehetőséget választjuk a bennünk
raktározott minták közül.
Nemcsak saját magunknak van ilyen adatbankunk, hanem létezik egy
egyének feletti idegrendszeri formátum, amely révén közös, emberek közötti rezgéstér
alakul ki. Ez a rezgéstér (MORFOGENETIKUS MEZŐ) tartalmazza az emberiség minden
eddigi tapasztalatát. Olyan programokat tartalmaz, amely az adott fajon belüli
tapasztalatok alapján létrejött cselekvési, észlelési, reakció mintázatokat
tartalmazza, és biztonságossá, kiszámíthatóvá teszi a világot. A
tükörneuron-rendszerek tulajdonképpen az emberiség emlékezetét jelentik. A
tükörneuron-rendszereken keresztül lépünk kapcsolatba a – különböző elnevezések
szerinti, mindennek alapját képező – Univerzális tudattal, emlékezettel,
kollektív tudattalannal, Morfogenetikus mezővel, vagy Akashával. Ez a rendszer
a kártya az adatbankhoz. Ezzel „nyerjük le" az információt.
Forrás:
A fentebbi cikkem a Kineziológia magazin 23. 24. számában jelent meg.
Forrás:
A fentebbi cikkem a Kineziológia magazin 23. 24. számában jelent meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése